miercuri, 18 martie 2015

Sistemul Solar - ziua 11 (Luna)

   

         A fost o zi grea, fazele Lunii nu-s usor de retinut. A durat mult pana am strans materialele, sunt foarte putine informatii despre fazele lunii in limba romana, iar ce am gasit era foarte greu de inteles si de catre mine. Deci, eu am fost mai intai invatacel la fazele lunii. Va spun sincer ca nu-mi amintesc la scoala sa fi invatat asa ceva, iar in afara de luna plina eu nu mai stiam nimic :)).

     Am inceput activitatile din aceasta zi cu o fisa recapitulativa printata de aici pentru a vedea daca Raducu a retinut corect ordinea planetelor de la Soare. S-a descurcat excelent, chiar i-au ramas intiparite foarte bine in memorie.


     A urmat o scurta prezentare a Lunii ( o parte din informatiile de aici):

 - Luna se invarte in jurul Pamantului

 - este de 4 ori mai mica decat Pamantul

 - Luna efectueaza o rotatie completa in jurul Pamantului in 27 de zile

 - este formata din roci si metale, la fel ca si celelalte 4 planete terestre (Mercur, Venus, Pamantul si Marte)

 - suprafata lunii este acoperita de cratere si conuri vulcanice

    Daca vorbim despre Luna trebuie neaparat sa invatam si despre fazele ei, ce sunt si cum se explica ele.

     In primul rand i-am spus lui R. ca fazele lunii sunt determinate de pozitia celor trei corpuri ceresti: Luna, Pamantul si Soarele.

     Sursele si materialele folosite pentru a invata despre Luna si fazele ei sunt:


 - Craftul cu Soarele, Luna si Pamantul despre care am povestit aici si filmuletele de aici sau de aici ne-au facut sa intelegem foarte bine fazele lunii.

 - am folosit si cartonasele cu fazele lunii din pachetul de aici (a 2-a poza e ok, scrisul e invers)



   - Pe majoritatea blogurilor straine fazele lunii sunt invatate si intr-o maniera "delicioasa" folosind biscuitii Oreo. Am printat fisa de aici. Biscuitii au fost mancati cu pofta dupa ce m-am asigurat ca a retinut fazele lunii.


 - Ne-am folosit si de cartonasele Montessori pe care le-am descarcat de aici. Montessori foloseste acest tip de cartonase (3 part cards) in majoritatea domeniilor, iar un tutorial simplu despre cum se folosesc aceste cartonase puteti vedea aici.



 - Pe blogul Mic atelier de creatie am gasit niste resurse foarte utile: discul fazele-lunii si o plansa cu fazele lunii.  Aceste materiale sunt IN LIMBA ROMANA si m-au ajutat enorm sa inteleg si sa-i explic lui Radu cum stau lucrurile.


 - O fisa de colorat pentru verificare printata de aici. Este necesar sa va faceti cont si puteti printa o gramada de materiale gratuite.


     Ce am retinut in urma utilizarii resurselor de mai sus:

 - In functie de pozitia Lunii fata de Pamant si Soare ea este mai vizibila sau mai putin vizibila pentru noi, seamana cu o banana, cu o jumatate de cerc sau cu o minge mare si rotunda.

 - oriunde ar fi pe orbita sa, jumatate din suprafata Lunii este luminata de Soare.

 - Pozitia Lunii pe orbita sa determina fazele sale astfel:
  • Luna Noua - Luna se interpune intre Pamant si Soare si este luminata partea din spate a Lunii (care nu se vede de pe Pamant). Luna este acolo, dar nu o putem vedea.
  • Primul patrar in crestere - o parte din Luna este luminata de Soare, dar cea mai mare parte este in umbra si nu o putem vedea (ca o banana arcuita spre dreapta)
  • Primul patrar - numai jumatate de Luna este luminata de Soare, partea stanga a Lunii este luminata, iar partea dreapta este in umbra.
  • Primul patrar in descrestere - mai mult de jumatate din Luna este luminata de Soare, iar Luna plina va aparea in cateva zile.
  • Luna plina - Luna este de o parte a Pamantului, iar Soarele de cealalta parte. Soarele lumineaza jumatatea Lunii care este indreptata spre Pamant (o minge rotunda).
  • Ultimul patrar in crestere - cealalta jumatate a Lunii este luminata de Soare, iar noi o vedem un pic mai mica decat un cerc, incepe sa se subtieze :)
  • Ultimul patrar - jumatatea stanga a Lunii este luminata de Soare, iar jumatatea dreapta este in umbra.
  • Ultimul patrar in descrestere - o mica parte a Lunii este luminata (ca o banana orientata spre stanga).
     La sfarsit am facut un experiment relaxant si foarte util pentru a intelege de ce suprafata Lunii este plina de cratere. Materialele pe care le-am folosit sunt:

 - moon sand (2 cani faina si 1/2 cana ulei bebe)
 - o tava rotunda
 - cateva pietricele (am facut si niste moon rocks din folie de aluminiu)



     Ne-am relaxat amestecand ingredientele pentru moon-sand, este fooooarte placut si fin la atingere. L-am nivelat si l-am pus pe Radu sa dea drumul de sus pietricelelor in tava, apoi am discutat de gaurile lasate de acestea.

     Deci, de ce sunt cratere pe Luna?

     Raspuns: Luna nu are o atmosfera care sa o protejeze, spre deosebire de Pamant a carui atmosfera descompune asteroizii si meteoritii inainte sa intre in contact cu suprafata pamantului. In cazul Lunii, meteoritii si asteroizii se prabusesc pe suprafata acesteia formand gauri mari numite cratere.

     Au aterizat apoi pe Luna asteroizi si selenomobile, dar si manute mici cu chef de joaca :)).




Un comentariu:

  1. Looking at this spatial features it is easy to observe what is expected of people when in public places. assignment help

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...